Kunagine tööandja võtab õpetajate lehes sõna:
"Kutseharidus ja seda andvad ametikoolid naudivad rahulolu ja
eneseimetlust. Esmapilgul on ka põhjust, sest euroraha toel on
koolimajad remonditud, õppetöö toimub mitmel astmel, põhikoolilõpetanud
saavad lisaks ametile keskhariduse (kui soovivad), gümnaasiumiharidusega
saab ametioskuse paberi veelgi lühema ajaga. Lisaks lõpmata palju
täiskasvanukoolitusi ümberõppe, tasemekoolituse, täiendusõppe või
kvalifikatsiooni tõstmise nime all. Viimaste puhul liigub ka euroraha
koolipapade kukrusse.
Mis seal salata, ka ettevõtjad saavad
sellest katlast kulbitäie ammutada. Ripub meiegi töökoja seinal
tunnistus, mis tõendab, et oleme andnud oma osa Euroopa sotsiaalfondi
rahastatud tööpraktika teenuse pakkumisse ehk siis võtsime väljaõppele
töötu, kes küll paraku meil tööd ei saanud ja minu teada pole selles
valdkonnas ka hiljem tööd leidnud.
Rohkem pole meie
mööblirestaureerimise firma seda teenust pakkunud, sest ei tundu
eetiline (Euroopa) maksumaksja raha raisata, teades, et vaba töökohta
meil ei ole ega tule. Kahju on ka petetud õpipoistest, kes pärast
neljakuust õpiaega ei ole sel erialal asjatundjad ning kelle oskused on
kesised selleks, et iseseisvalt eraettevõtlusega alustada.
Aga
eks keegi ametnikest saab linnukese kirja ning Brüsselist vaadates on
kõik parimas korras, sest kogu raha on ära kulutatud. Mis ametiõppijast
edasi saab, ei huvita kedagi. „Elukutselised” ümberõpetel käijad
elatavad ennast sel viisil aga päris kenasti ära.
Ettevõtjate
ukse taga seisavad paar korda aastas noored, kes soovivad tulla
praktikale, sest seda nõuab õppekava. Neil on näpus paber, kus on
kirjas, mis oskused peavad praktikandil olema. Enamikul juhtudel tuleb
tõdeda, et neid oskusi siiski pole.
Ametikoolid on oma
õpetamiskvaliteediga rahul, aga tööandjad mitte. Ja nii loobitaksegi
vastastikku süüdistusi: üks ütleb, et head tööjõudu pole võtta, teine
käsib luua paremad töö- ja praktikatingimused, maksta rohkem palka jne.
Võib-olla teen liiga ametikoolidele, mille lõpetanud saavad erialasele
tööle, tunnevad oma ametit, on tublid ja edasipüüdlikud töötajad, ning
mis kõige tähtsam, kohe makstakse noorele ametimehele ka head palka
(keevitajad, ehitajad).
Lugesin 29. veebruari Delfi uudistest
Kuressaare ametikooli näitel, et erialasele tööle saab ainult kolmandik
ametikooli lõpetanutest. Seda polegi nii vähe. Mäletan, et 15 aastat
tagasi tulevastele tööõpetusõpetajatele erialaloengut lugedes selgus, et
õpetajaameti valib viieteistkümnest ainult üks. Tagajärg on see, et
praegu õpetatakse käsitööoskust vähestes põhikoolides. Nii võibki saada
igapäevaseks tegelikkuseks tuntud nali teise seina naelast.
Restauraatoreid liiga palju
Olen
üle 30 aasta puutunud kokku mööblirestaureerimisega. Teen sel erialal
ka pedagoogitööd koolides, eraettevõtjana olen üritanud praktika käigus
koolitada kümneid õppureid (ka välisriikidest), olen löönud kaasa
õppekavade koostamisel ja kutsestandardi nõuete kokkupanekul.
Tahaksin
küsida, kes on võtnud vastu otsuse koolitada väikese Eesti kohta nii
suurt hulka mööblirestauraatoreid. Lugesin kõikide ametikoolide peale
kokku ja sain arvuks ligemale 85 õppurit (koos eespool mainitud
kõikvõimalike täienduskoolitustega). Ja seda olukorras, kus Eestis
tegutseb kümmekond arvestatava tasemega, kutsestandarditele vastavate
oskustega eratöökoda, riiklik restaureerimiskeskus Kanut ja kümmekond
selle ameti pidajat suuremate muuseumide juures. Ärme räägi firmadest,
kes üleeile panid kipsplaati seina, eile paigaldasid aknaid, täna
restaureerivad mööblit ja homme on valmis tegema mis tahes tööd, aga kus
töömehed on ikka ühed ja samad.
Võib jääda mulje, et
sellepärast ongi häid tegijaid vähe, et õppinud mehi-naisi pole võtta ja
neid peab nüüd kibekiiresti välja koolitama. Kahjuks on tõde hoopis
selles, et väikses Eestis on selle töö tellijaid vähe. Ei päästa siin ka
naabermaa Soome, kus Kalevipojad ehitajatena endiselt hinnas on, aga
mööblipolsterdajaid ja -parandajaid jagub oma meeste-naiste hulgas
piisavalt.
Kuigi antiik ja taaskasutus tundub olevat populaarne, on
see huvi paljuski n-ö platooniline. Olen antiikmööbli galerii pidajana
viimasel ajal märganud, et käiakse, vaadatakse ja kaup meeldib, aga kui
on valida majalaenu maksmise ja antiigi soetamise vahel, siis tegelikult
valikuvarianti pole.
Moes on küll isetegemine, aga kapi või
tooli ülevärvimine ja sinna lillekeste maalimine ei ole veel
mööblirestaureerimine. Meie töökojas laupäeviti oma lõbuks asjatundjate
juhendamisel vanamööblit korrastavad huvilised teevad seda vahelduseks
oma igapäevatööle, tunnevad oma kätega korrastatud esemest rõõmu, aga ei
pea end sellepärast veel väljaõppinud ametimeesteks.
Antiigi ja
vanavara valdkond on ja jääb nii meil kui ka mujal maailmas
väiksemahuliseks harrastuseks. Eestis on vaja aastas üks-kaks
mööblirestauraatorit, sest kaadri voolavus on väike. See on amet, mida
proovitakse kas väga lühiajaliselt või millele jäädakse truuks
aastateks.
Oluline ka teadustöö
Igal
kevadel kaitseb kaks-kolm üliõpilast mööblirestaureerimise teemal
lõputöö Tartu kõrgema kunstikooli mööbliosakonnas. Lisaks praktilisele
tööle, mis rakenduskõrgkoolile omaselt on väga heal tasemel, nõutakse ka
korralikku ja mahukat uurimistööd. Diplomandid teavad, et kirjalik töö
võib oluliselt mõjutada nende lõputöö koondhinnet, ning on hakanud
sellesse väga tõsiselt suhtuma.
Ükskõik mis alal kunagi tööle
asutakse, on oluline oskus töötada erialakirjandusega, teaduslikult
uurida ja analüüsida materjale jne. Olen viimased viis aastat osalenud
lõputööde kaitsmise hindamise komisjoni töös. Kunagine TKK rektor Ants
Juske avaldas artiklis kõrgemast kunstiharidusest (ÕpL 02.09) avamust,
et keraamik ja mööblirestauraator ei pea omama kõrgharidust. Kui pidada
mööblirestauraatorit ainult käsitööliseks, võib Ants Juskel ju õigus
olla, aga lugupeetud kunstiteadlane unustab, et on olemas terve
restaureerimise teadusharu, mille üks osa puudutab ka
mööblirestaureerimist. Kuidas teha kindlaks kasutusel olnud
viimistlusviis, määrata puiduliik, kasutada konserveerimisel õigeid
materjale ja meetodeid jne. Restaureerimisest rääkides olen toonud
paralleeli arstiteadusega, kus lihtsat köha-nohu ravitakse kodus enda
parema äranägemise järgi, aga tõsisematel juhtumitel pöördutakse
väljaõppinud tohtrite poole.
Õnneks olen ise üks nendest
„mittevajalikest” kõrgharidusega mööblirestauraatoritest ja pean
tunnistama, et ei vaja kuidagi kunstiteadlase abi ka teaduslike
probleemide lahendamisel. Kahjuks on juskelik suhtumine
mööblirestaureerimisse selle ala ilmselgelt devalveerinud. Kinnistunud
on väärastunud arusaamad, et igasugune töö vana mööblitüki juures on
restaureerimine ja igaüks, kes näpu külge pistab, ongi restauraator.
Mida
ütleksid põhikooliõpetajad, kui nende klassi tuleksid õpilased, kes
vaevu tähti kokku veerivad ja kirjutavad väga vaevaliselt? Ilmselt tuleb
kõne alla õpilaste abikooli saatmine. Miks peab aga sellise
praktikandiga tegelema mööblirestaureerimise firma?
Tööharjumus puudub
Puidutöös
kasutatavaid käsitööriistu (höövel, peitel, saag) on koolis korraks
näidatud. Kui õpilane juhtus tunnis olema, on ta ehk mõnda neist ka käes
hoidnud ja mõne tööliigutuse teinud. Ei teata, mis on tööriistade
teritamine. Kas tööandja ei annagi töövahendeid pihku?
Sellel
aastal sain küll meeldiva üllatuse osaliseks, kui üks Viljandi
kultuuriakadeemia praktikant alustas oma praktikat tööriistade
teritamisega. Kas jää on hakanud liikuma või on see selle kooli
õpetamise eripära... Tore oleks, kui see „haigus” leviks ka teistesse
koolidesse.
Meenub aastatetagune lugu, kui minu ees seisis
järjekordne äsja kooli lõpetanud töölesoovija, kes küsis
meistriväärilist palka. Olin tema nõudmisega päri juhul, kui noormehel
on ette näidata meistrile sobilik tööriistakast: teritatud peitlid,
käsihöövlid jne. Ma ei unusta iialgi tema mõistmatut näoilmet.
Loomulikult läksid meie teed lahku ja usun, et kumbki meist ei kahetse
seda.
Lugupeetud pedagoogid! Vähemalt mööblirestaureerimise firma ei
ole koht, kus peab õpilasi õpetama „lugema”, puidu käsitsi töötlemise
oskused peavad olema juba omandatud, sest töö eripära arvestades tuleb
praktika käigus keskenduda restaureerimise metoodika probleemidele.
Praktika ei peaks kujunema tisleritöö oskuste harjutamise kohaks.
Paraku
on restaureerimise eripära see, et tarkadest masinatest olenemata tuleb
teha palju traditsioonilist käsitööd: samamoodi ja samade
tööriistadega, nagu tegid seda meistrid, kes esemed kunagi valmistasid.
Nii võib väita, et iga tisler ei ole restauraator, aga iga restauraator
peab olema eelkõige hea tisler.
Meistriks saamine võtab aega
Kooliõpetajad
muidugi väidavad, et õppekava piiratud aeg ei võimalda süvitsi minna,
veel vähem käsitööd harjutada. Tõepoolest, kulub kolm-neli aastat, enne
kui firma juht töö kvaliteedi eest vastutajana saab usaldada noorele
restauraatorile iseseisva töö ning lubada tal otsuseid vastu võtta.
Tööoskusi peaks lihvima kaheksa tundi igal tööpäeval, mitte vaatama ja
proovima (kui viitsimist on) loetud tunnid. Järelikult ei saagi oodata
nõutavat tulemust nii lühikese õpiajaga. Lisaks pean meelde tuletama, et
restaureerimise eetikast lähtuvalt ei sobi antiikmööbel tööoskuste
katsetamiseks ja harjutamiseks.
Mulle meeldis aastatetagune
olukord, kus esmalt tuli lõpetada tislerikoolituse kolmeaastane kursus
ja alles seejärel oli parimatel lõpetanutel võimalik kandideerida
mööblirestaureerimise erialale. Arusaamatu, miks selline mõistlik
õpetamismeetod lõpetati.
Tundub, et sõnal „restauraator” on
maagiline mõju. Mis tahes ametikoolis selle eriala vastuvõtt välja
kuulutatakse, kohad on alati täis. „Pearahaküttidele” on see kerge saak.
Tisleritöö huvilisi on märksa vähem ja üldehituse eriala jäi mõnes
koolis eelmisel sügisel kuuldavasti üldse tühjaks.
Petetud ootused
Ärimaailmast
on üle võetud müügitrikk nimetada asju nii, et müügiedu oleks
garanteeritud. Kahju, et seda tehakse haridus- ja teadusministeeriumi
teadmisel maksumaksjate kulul. Jääb üle imestada, et ükski õppur ei ole
ministeeriumi ootuste petmise eest veel kohtusse kaevanud... Nimelt
omistatakse pärast eksami sooritamist ametimeestele kutseoskuse taset
tõendav dokument, ametikooli lõpetanud mööblirestauraatoritel on selleks
tisleri II kutsetase. Tisleri, mitte restauraatori seetõttu, et
vastavalt kutsestandarditele on olemas konservaatori, mitte
restauraatori ametinimetus.
Mööblirestauraatori eriala nimetus
eri vasta ühelegi kutsestandardile ning järelikult on tegemist tüüpilise
„fantoomerialaga”. Pearahakütid on oma raha kätte saanud,
ministeeriumile esitatud numbrid tagavad jätkuvad rahavood ja kedagi ei
huvita, et tegelikult on tööturule toodetud järjekordsed „statistilised
arvud”, analüüsimata, mis eriala ametimehi ühiskond homme vajab.
Vähemalt
restaureerimise eriala õpetamine on valesti planeeritud. Ilmselt ei
tunta eriala spetsiifikat ja selle tulemusel on mööblirestaureerimine
kui eriala devalveerunud ega täida tööandja ootusi. Ainuke lohutus on,
et tõelisi restauraatoreid ei oodata koolist, vaid
õpetatakse-kasvatatakse töö käigus ise. Ebaprofessionaalsus ja valed
otsused võivad selles valdkonnas kahjustada meie niigi õhukest
rahvusliku käsitöö pärandit ja naeruvääristada kutseõpetust."
No comments:
Post a Comment